Hi.
dua hari sudah bergelar pendidik. Alhamdullillah. everything went well. semoga hari-hari berikut pun akan turut lancar dan baik-baik sahaja. 'all is well' gitu!
berada di sekolah yang berbilang bangsa dan kaum pada aku agak sukar. especially dari segi komunikasi dua hala. maksud aku komunikasi dengan Indian dan Chinese students. kita rakyat Malaysia. berkongsi bahasa yang sama, Bahasa Melayu dan Bahasa Inggeris. kalau yg berbangsa Cina & India MEMANG secara seriusnya tak boleh berkongsi bahasa dengan aku selain dua bahasa yang aku cakap tadi. bahasa ibunda depa, hanya depa saja yang faham. aku nganga je kat tepi. nganga sambil senyum (bayangkan...) BAHAHA
jadi, aku telah menetapkan bahawa masa aku dalam kelas aku tak benarkan depa berkomunikasi selain daripada menggunakan Bahasa Melayu/Malaysia dan Bahasa Inggeris SAHAJA.
bila dah tetapkan macam tu mula la jadi lintang pukang. aku cakap A, depa cakap B. mula la nak naik darah. we are Malaysian hokayyy. payah komunikasi macam ni. baiklah. aku bagi contoh yer..
"cikgu, cikgu, apa buku mau guna" ini budak Chinese tanya ke aku. clever boy tapi Bahasa Melayu tak berapa nak clever sangat. kira pass je la eh.
"cikgu, mahu pakai itu buku ka?" ini pulak Indian girl. pretty girl (I can say) tapi Bahasa Melayu tak berapa nak 'pwetttyyy' macam dia HIHI
apa pun, keduanya masih boleh diguna pakai dan dapat dipertimbangkan sebab masih dalam kategori boleh faham. susunan ayat pun boleh terima la. daripada 10 aku MAMPU bagi 5 je kot.
okay, sambung...ini yang kronik sikit. jaga-jaga HEHE
"cikgu, cikgu, apa itu nama cikgu punya?" (cikgu, apa nama cikgu?) punya. punya. punya apa!?
soalan sikit punya panjang. aku dengar pun penat. takmau jawab!
"cikgu, Logiswaran saya nama". terketar-ketar suara dia.
geleng kepala. hantuk kepala dekat meja 10 kali *dush dush dush*
WTF!
What the fishcake!
ini sudah melampau! daripada positif 10 aku bagi negatif SEPULUH!
go back and practice.
nahh...aku bagi lagi masalah yang sama. hampa komen sendiri la. paham kasi angguk, tadak paham kasi geleng.
sekian sahaja laporan untuk hari ini.
No comments:
Post a Comment